17 maja o godz. 9:00 organizatorzy zapraszają szkoły na warsztaty naukowe. Przygotowaliśmy bloki tematyczne, w których znajdą Państwo kilka możliwości wyboru ścieżek (grup). W przypadku chęci wzięcia udziału należy dokonać rejestracji wypełniając poniższy formularz.
Harmonogram dnia (Aula L128):
Wstęp wolny na wykłady! Zainteresowanych do wzięcia udziału w wykładach prosimy o zgłoszenia drogą elektroniczną na adres e-mail: festiwal@ubb.edu.pl lub telefonicznie pod numerem: 33 8279274 w godzinach od 8.00-15.00, od poniedziałku do piątku.
Oferta dla szkół:
Maksymalna liczba uczestników w jednej grupie - 15 osób.
Istnieje możliwość wyboru większej niż jedna liczby grup, w każdym z dniu.
Znajdź ściężkę tematyczną dla swojej grupy:
Ścieżka 1 / ZAREZERWOWANA
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9.00 L324 |
Niemiecka piosenka też jest cool! |
mgr Sabina Galas-Jędruch
Zajęcia dedykowane są dla młodzieży szkół średnich z podstawową znajomością języka niemieckiego. Celem warsztatów jest popularyzacja języka niemieckiego i zachęcenie do jego nauki poprzez muzykę i piosenki niemieckojęzyczne. Piosenki bawią i uczą, a dzięki powtórzeniom są łatwiej zapamiętywane. Na uczestników czeka krótki quiz oraz ćwiczenia ze słownictwem zawartym w piosenkach w formie zabawy. A może znajdziemy czas i ochotę na grupowe karaoke po niemiecku? |
||
10.00 L334 |
Let's meme it! |
dr Beata Bury, mgr Magdalena Kowalska
Internet oraz nowe technologie wywołują nieustanne zmiany w języku. Komunikacja wirtualna sprawiła, że język pisany zbliżył się do mowy za sprawą zwięzłego, improwizowanego charakteru. Sejsmografem zmian zachodzących w języku są memy internetowe, które stanowią nieodłączony element przestrzeni internetu. Zajęcia dedykowane są młodzieży szkół średnich. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z (pre)historią memów, ich definicją oraz typologią. Uczestnicy zajęć postarają się wyjaśnić wyjątkowość języka memów internetowych, synergię słowa i obrazu. W trakcie zajęć uczniowie podejmą próbę analizy wybranych memów internetowych pod kątem poruszanej tematyki czy wrażeń, jakie wywołuje w odbiorcy dany mem. Wykorzystując narzędzia TIK, uczniowie sami stworzą memy, wymyślając tekst, który w sposób humorystyczny będzie komentarzem do obrazu.
|
||
11.00 B40 |
Inteligentny transport |
dr inż. Artur Ryguła, mgr inż. Justyna Sordyl, mgr inż. Marcin Honkisz
Zobacz jak wyglądają nowoczesne technologie wspierające Transport. Dowiedz się jak w praktyce wygląda zarządzanie ruchem drogowym i jakie technologie kryją się pod skrótem ITS. Wciel się w rolę pilota drona, operatora systemu sterowania ruchem. Przeprowadź pomiary związane z ruchem drogowym.
|
||
12.00 L331A |
Rozwiązywanie konfliktów bez porzemocy |
dr Patryk Kujan
Warsztat dla grupy uczniów dotyczący sposobów rozwiązywania sporów szkolnych, rówieśniczych, rodzinnych, bez używania przemocy. Symulacje mediacji. Użycie sprzętu audiowizualnego celem nagrania i późniejszego modelowania zachowań.
|
Ścieżka 2 / ZAREZERWOWANA
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00-9:45 L331 |
Ocena wybranych testów sprawności psychomotorycznej i procesów poznawczych w otaczającym świecie |
dr hab. inż. Robert Drobina prof. ATH; inż. Beata Walas; mgr inż. Damian Kolny; mgr inż. Ewa Kaczmar-Kolny Procesy poznawcze to sekwencja zmian, zachodzących w przebiegu aktywności motoryczno-intelektualnej człowieka, powstałych w psychice w wyniku oddziaływania bodźców na zmysły i mózg. Procesy psychiczne determinują poznawanie rzeczywistości i regulują stosunek człowieka do otoczenia.Ludzkie oko to bardzo wrażliwy, lecz niedoskonały organ, który można oszukać poddając go iluzjom optycznym. Złudzenia optyczne wywołane mogą być poprzez uleganie iluzji deformujących kształt, wielkość lub długość obserwowanych obiektów. Iluzje optyczne mogą być także spowodowane fizjologią naszego układu wzrokowego. Złudzeniom poddane mogą również zostać odbierane przez nasz wzrok barwy i jasności. Innym rodzajem złudzeń optycznych są figury, które mogą zostać zdefiniowane na wiele sposobów.Będzie mozliwość przebadania własnej sprawności psychomotorycznej np. przy wykorzystaniu aparatu Piórkowskiego. Informacje zostaną rozszerzone w odniesieniu do technologii VR.
|
||
9:45-10:20 A104 |
Laboratorium gier komputerowych | dr Marcin Bernaś | ||
10:30-11:10 L233A |
Sztuczna inteligencja a naturalna inteligencja |
dr Jarosław Jabłonka Forma - prezentacja Power Point; grupa docelowa: młodzież szkół średnich. Czym jest inteligencja / inteligencja naturalna / sztuczna inteligencja? Jak mierzyć, jak badać? Jak natura inspiruje twórców oprogramowania AI? - Przykłady algorytmów. Jak natura (zwierzęta, rośliny) rozwiązują swoje problemy? Jak dzięki AI możemy lepiej zrozumieć Naturę.
|
Ścieżka 3 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00-9:45 A15 |
Jak zaprogramować maszynę produkcyjną? |
dr inż. Sławomir Kukla; dr inż. Aleksander Moczała
Warsztaty z zakresu programowania obrabiarek sterowanych numerycznie i symulacji procesów obróbki
|
||
10:00-10:45 B105 |
W pułapce łańcucha dyskryminacyjnego. Stereotypy i uprzedzenia a zachowania wrogie - mechanizmy działania |
dr Katarzyna Piątek
Celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę na temat sposobów definiowania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, ich genezy, kluczowych mechanizmów powstawania i działania oraz wpływu na funkcjonowanie jednostek, grup i całych społeczności. Dzięki aktywnym formom pracy ukazane zostaną zależności przyczynowo-skutkowe między stereotypami, uprzedzeniami a niesprawiedliwymi i wrogimi zachowaniami. Uczestnicy będą mogli skonfrontować własne doświadczenia z teoretycznymi wyjaśnieniami omawianych zjawisk, co stanowić będzie postawę do wypracowania praktycznych sposobów przezwyciężania i redukowania łańcucha dyskryminacyjnego.
|
||
11:00-11:45 L245 |
Drogi kołowe - niezwykłe obiekty komunikacyjne |
dr inż. Anna Żak
Prezentacja nowoczesnych rozwiązań komunikacji kołowej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem dróg w terenach górzystych, konstrukcji wiaduktów i estakad w aspekcie ochrony środowiska.
|
||
12:00-12:45 L137 |
Technologia blockchain i jej zastosowania w biznesie |
dr Dominika Dusza
Podczas wykładu słuchacze dowiedzą się jak powstał blockchain (DLT), jakie są jego rodzaje oraz do czego może posłużyć. Zastosowania DLT w różnych sektorach gospodarki wynikają z funkcji bezpieczeństwa zapisu jaki on oferuje oraz wzrostu efektywności i spadku kosztów związanych z eliminacją pośrednika. Pierwsze zastosowanie technologii blockchain w 2009 roku ma związek z powstaniem kryptowaluty o nazwie bitcoin oraz z płatnościami cyfrowymi. Podczas wykładu dowiesz się o zastosowaniu DLT w finansach tradycyjnych a także o rozwijającym się rynku finansów alternatywnych zwanych zdecentralizowanymi (DeFi). Omówione zostaną także możliwości zastosowań DLT w opiece zdrowotnej, polityce i administracji, nieruchomościach, branży artystycznej, prawniczej, energetyce, itp. Omówione zostaną zarówno zalety jak i wady tej technologii.
|
Ścieżka 4 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L245 |
Eksperyment w badaniach marketingowych - test produktu |
dr inż. Ewa Lipianin-Zontek, Studenckie Koło Naukowe Turystyki
Zajęcia mają charakter eksperymentu - testu produktów. Kierowane są do uczniów szkół podstawowych (klasy 5-8) oraz szkół średnich. Przedmiotem warsztatów będzie zaprezentowanie, w jaki sposób przeprowadza się badanie marketingowe – eksperyment. Eksperyment będzie dotyczył produktów spożywczych, a jego celem jest zbadanie jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Eksperyment jest poprzedzony krótką prezentacją na temat prowadzenia badań marketingowych w przedsiębiorstwie.
|
||
10:00 - 10:45 L128 |
Słowo mówione i słowo pisane | prof. Jerzy Bralczyk i red. Michał Ogórek Wykład w ramach IX Beskidzkiego Dyktanda |
||
11:00 - 11:45 B105 |
W pułapce łańcucha dyskryminacyjnego. Stereotypy i uprzedzenia a zachowania wrogie - mechanizmy działania | dr Katarzyna Piątek Celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę na temat sposobów definiowania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, ich genezy, kluczowych mechanizmów powstawania i działania oraz wpływu na funkcjonowanie jednostek, grup i całych społeczności. Dzięki aktywnym formom pracy ukazane zostaną zależności przyczynowo-skutkowe między stereotypami, uprzedzeniami a niesprawiedliwymi i wrogimi zachowaniami. Uczestnicy będą mogli skonfrontować własne doświadczenia z teoretycznymi wyjaśnieniami omawianych zjawisk, co stanowić będzie postawę do wypracowania praktycznych sposobów przezwyciężania i redukowania łańcucha dyskryminacyjnego. |
||
12:00 - 12:45 B40 |
Inteligentny transport | dr inż. Artur Ryguła; mgr inż. Justyna Sordyl ; mgr inż. Marcin Honkisz Zobacz jak wyglądają nowoczesne technologie wspierające Transport. Dowiedz się jak w praktyce wygląda zarządzanie ruchem drogowym i jakie technologie kryją się pod skrótem ITS. Wciel się w rolę pilota drona, operatora systemu sterowania ruchem. Przeprowadź pomiary związane z ruchem drogowym. |
Ścieżka 5 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L232 |
Polimerowe kompozyty warstwowe | dr inż. Jerzy Marszałek Prezentacja multimedialna połączona z wystawą (rekwizyty). Wszystko, czym posługujemy się na co dzień, zbudowane jest z jakiegoś materiału. W naszym otoczeniu z łatwością możemy wskazać przedmioty i konstrukcje wykonane z betonu, metalu, tworzywa sztucznego i drewna. Okazuje się, że istnieją inne, bardzo ważne materiały konstrukcyjne, których zwykle nie dostrzegamy. Są nimi wytrzymałe i lekkie polimerowe kompozyty warstwowe. Z kompozytów budowane są samoloty, helikoptery, łodzie, jachty, samochody sportowe, a nawet nowoczesne autobusy i pociągi. Dlaczego kompozyty polimerowe są lekkie i wytrzymałe? Czym właściwie są materiały kompozytowe? W czasie wykładu odpowiemy na każde pytanie. Dodatkowo na wykładzie będzie można zobaczyć przykładowe lotnicze i samochodowe elementy wykonane z kompozytów oraz doświadczalne sposoby badania ich wytrzymałości. |
||
10:00 - 10:45 L136 |
Kreowanie nowych pomysłów | dr inż. Jolanta Wyród-Wróbel; dr inż. Grzegorz Biesok Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów. Każdy z nich został zaprojektowany tak, aby spełniał określone potrzeby klientów. Potrzeby te ulegają jednak ciągłym zmianom, dlatego projektanci i wytwórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych produktów, mających zaspokajać rosnące wymagania. Istnieje wiele metod i techniki pozwalający na kreowanie nowych pomysłów lub wręcz generowanie wynalazków. Wymagają one nieszablonowego myślenia, a także wykorzystania wiedzy z różnych dziedzin. Warsztaty pozwolą zapoznać uczestników z niektórymi z tych metod, takimi jak np. metoda bisocjacji, metoda inwentaryzacyjna, Scamper, Story Cubes itp. |
||
11:00 - 11:45 L334 |
Co wspólnego mają kiść Grossmana, złoty prostokąt i drzewo genealogiczne trutni? (czyli o niezwykłym ciągu liczbowym i jego twórcy) | dr Bartosz Micherda Prezentacja ma formę wykładu popularnonaukowego przeznaczonego dla uczniów szkół średnich oraz dorosłych. Jego celem jest przybliżenie słuchaczom postaci Leonarda z Pizy zwanego Fibonaccim (jednego z najwybitniejszych – chociaż niedostatecznie znanych – uczonych europejskich czasów średniowiecznych) oraz jego zasług w rozwoju matematyki. Szczególne miejsce w tej prezentacji zajmuje słynny ciąg liczbowy zdefiniowany po raz pierwszy w 1202 r. i mający liczne (często zaskakujące) związki z przyrodą i działalnością człowieka. Proponowany czas trwania wykładu to 45-60 minut. |
||
12:00 - 12:45 Moduł lab. A sala nr 09 |
Modelowanie 3D elementów karoserii samochodów osobowych nowych generacji | dr hab. inż. Ireneusz Wróbel, prof. ATH; dr inż. Piotr Danielczyk Warsztaty związane z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w projektowaniu maszyn. Zaprezentowane zostaną gogle VR w połączeniu z komputerowymi systemami do projektowania trójwymiarowego CAD i symulacji MES. Każdy uczestnik będzie mógł założyć gogle i sprawdzić jak techniki wirtualnej rzeczywistości pomagają w pracy inżyniera. Grupa docelowa uczniowie - szkół średnich. Maksymalna liczebność grupy – 9 osób. |
Ścieżka 6 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L229A |
Fabryka bez papierów - tylko idea czy już praktyka ? | dr hab. inż. Janusz Mleczko, prof. ATH Wykład interaktywny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz współczesnego oprogramowania do wspomagania procesem zarzadzania wydziałem produkcyjnym. Prowadzący przedstawi współczesne rozwiązania wspomagania procesów produkcyjnych, od założeń teoretycznych do praktyki firm produkcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania klasy ERP i MES. Zostaną omówione zmiany w procesach biznesowych od etapu tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej, nadzorowania procesu jej powstawania, poprzez wytwarzanie z wykorzystaniem elektronicznej formy dokumentacji w ramach koncepcji Przemysłu 4.0. Zaprezentowane zostaną formy prezentacji dokumentacji elektronicznej (konstrukcyjnej i procesu wytwarzania) na warsztacie produkcyjnym oraz elektroniczny transfer zadań do realizacji procesów. Ograniczenia i szanse w procesach wewnętrznych i zewnętrznych firm stanowić będą sedno prezentowanego zagadnienia. Procesy biznesowe w obszarze logistyki i sprzedaży stanowić będą uzupełnienie poruszanej tematyki. Przedstawione zostaną również zagadnienia wdrażania KSEF (Krajowego systemu elektronicznych faktur – obowiązkowy od 2024) i EDI (Electronic Data Interchange) oraz ich wpływu na prowadzenie procesów biznesowych XXI w. Wykład poparty będzie licznymi przykładami praktyki produkcyjnej prowadzącego. Jako przykłady zostaną przedstawione funkcjonalności portali wydziałowych, pracowniczych, sprzedażowych umożliwiające implementacje idei fabryki bez papierów w praktyce. Na zakończenie planowana jest dyskusja o możliwościach i ograniczeniach cyfryzacji procesów w przyszłości. |
||
10:00-10:45 A15 |
Najpierw „symuluj”, a potem „pracuj” | dr inż. Sławomir Kukla; dr hab. inż. Dariusz Plinta, prof. ATH Warsztaty z modelowania, symulacji oraz wizualizacji procesów i systemów produkcyjnych |
||
11:00-11:45 L331A |
Rozwiązywanie konfliktów bez porzemocy | dr Patryk Kujan Warsztat dla grupy uczniów dotyczący sposobów rozwiązywania sporów szkolnych, rówieśniczych, rodzinnych, bez używania przemocy. Symulacje mediacji. Użycie sprzętu audiowizualnego celem nagrania i późniejszego modelowania zachowań. |
||
12:00-12:45 L245 |
Drogi kołowe - niezwykłe obiekty komunikacyjne | dr inż. Anna Żak Prezentacja nowoczesnych rozwiązań komunikacji kołowej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem dróg w terenach górzystych, konstrukcji wiaduktów i estakad w aspekcie ochrony środowiska. |
Ścieżka 7 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00-9:40 A104 |
Laboratorium gier komputerowych | dr Marcin Bernaś | ||
9:45-10:25 L233A |
Sztuczna inteligencja a naturalna inteligencja | dr Jarosław Jabłonka Czym jest inteligencja / inteligencja naturalna / sztuczna inteligencja? Jak mierzyć, jak badać? Jak natura inspiruje twórców oprogramowania AI? - Przykłady algorytmów. Jak natura (zwierzęta, rośliny) rozwiązują swoje problemy? Jak dzięki AI możemy lepiej zrozumieć Naturę. |
||
10:30-11:10 L331 |
Ocena wybranych testów sprawności psychomotorycznej i procesów poznawczych w otaczającym świecie. | dr hab. inż. Robert Drobina prof. ATH; inż. Beata Walas; mgr inż. Damian Kolny; mgr inż. Ewa Kaczmar-Kolny Procesy poznawcze to sekwencja zmian, zachodzących w przebiegu aktywności motoryczno-intelektualnej człowieka, powstałych w psychice w wyniku oddziaływania bodźców na zmysły i mózg. Procesy psychiczne determinują poznawanie rzeczywistości i regulują stosunek człowieka do otoczenia.Ludzkie oko to bardzo wrażliwy, lecz niedoskonały organ, który można oszukać poddając go iluzjom optycznym. Złudzenia optyczne wywołane mogą być poprzez uleganie iluzji deformujących kształt, wielkość lub długość obserwowanych obiektów. Iluzje optyczne mogą być także spowodowane fizjologią naszego układu wzrokowego. Złudzeniom poddane mogą również zostać odbierane przez nasz wzrok barwy i jasności. Innym rodzajem złudzeń optycznych są figury, które mogą zostać zdefiniowane na wiele sposobów.Będzie mozliwość przebadania własnej sprawności psychomotorycznej np. przy wykorzystaniu aparatu Piórkowskiego. Informacje zostaną rozszerzone w odniesieniu do technologii VR. |
Ścieżka 8 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L233 |
Język i kultura Portugalii | dr Lidia Romaniszyn-Ziomek Warszataty mają na celu przybliżenie uczestnikom kultury Portugalii oraz zaznajomienie z podstawowymi zwrotami w języku portugalskim. |
||
10:00 - 10:45 L245 |
Eksperyment w badaniach marketingowych - test produktu | dr inż. Ewa Lipianin-Zontek; Studenckie Koło Naukowe Turystyki Zajęcia mają charakter eksperymentu - testu produktów. Kierowane są do uczniów szkół podstawowych (klasy 5-8) oraz szkół średnich. Przedmiotem warsztatów będzie zaprezentowanie, w jaki sposób przeprowadza się badanie marketingowe – eksperyment. Eksperyment będzie dotyczył produktów spożywczych, a jego celem jest zbadanie jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Eksperyment jest poprzedzony krótką prezentacją na temat prowadzenia badań marketingowych w przedsiębiorstwie. |
||
11:00 - 11:45 L231 |
O języku jako materii żywej. | dr hab. Piotr Żurek, prof. ATH Wykład z językoznawstwa historyczno-porównawczego. |
||
12:00 - 12:45 L233A |
Sztuczna inteligencja a naturalna inteligencja | dr Jarosław Jabłonka Forma - prezentacja Power Point; grupa docelowa: młodzież szkół średnich. Czym jest inteligencja / inteligencja naturalna / sztuczna inteligencja? Jak mierzyć, jak badać? Jak natura inspiruje twórców oprogramowania AI? - Przykłady algorytmów. Jak natura (zwierzęta, rośliny) rozwiązują swoje problemy? Jak dzięki AI możemy lepiej zrozumieć Naturę. |
Ścieżka 9
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L135 |
Metodologia badań marketingowych - warsztaty | dr inż. Zbigniew Zontek; Studenckie Koło Naukowe Młody Menedżer Przedmiotem zajęć będzie zaprezentowanie motodologii badań marketingowych na przykładzie badania dóbr konsumenckich. Eksperyment będzie poprzedzony krótką prezentacją na temat metodologii prowadzenia badań marketingowych w przedsiębiorstwie. |
||
10:00 - 10:45 L331A |
Rozwiązywanie konfliktów bez porzemocy | dr Patryk Kujan Warsztat dla grupy uczniów dotyczący sposobów rozwiązywania sporów szkolnych, rówieśniczych, rodzinnych, bez używania przemocy. Symulacje mediacji. Użycie sprzętu audiowizualnego celem nagrania i późniejszego modelowania zachowań. |
||
11:00 - 11:45 L136 |
Kreowanie nowych pomysłów | dr inż. Jolanta Wyród-Wróbel; dr inż. Grzegorz Biesok Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów. Każdy z nich został zaprojektowany tak, aby spełniał określone potrzeby klientów. Potrzeby te ulegają jednak ciągłym zmianom, dlatego projektanci i wytwórcy prześcigają się w wymyślaniu nowych produktów, mających zaspokajać rosnące wymagania. Istnieje wiele metod i techniki pozwalający na kreowanie nowych pomysłów lub wręcz generowanie wynalazków. Wymagają one nieszablonowego myślenia, a także wykorzystania wiedzy z różnych dziedzin. Warsztaty pozwolą zapoznać uczestników z niektórymi z tych metod, takimi jak np. metoda bisocjacji, metoda inwentaryzacyjna, Scamper, Story Cubes itp. |
||
12:00 - 12:45 L231 |
O języku jako materii żywej | dr hab. Piotr Żurek, prof. ATH Wykład z językoznawstwa historyczno-porównawczego. |
Ścieżka 10
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L324A |
Technologia blockchain i jej zastosowania w biznesie | dr Dominika Dusza Podczas wykładu słuchacze dowiedzą się jak powstał blockchain (DLT), jakie są jego rodzaje oraz do czego może posłużyć. Zastosowania DLT w różnych sektorach gospodarki wynikają z funkcji bezpieczeństwa zapisu jaki on oferuje oraz wzrostu efektywności i spadku kosztów związanych z eliminacją pośrednika. Pierwsze zastosowanie technologii blockchain w 2009 roku ma związek z powstaniem kryptowaluty o nazwie bitcoin oraz z płatnościami cyfrowymi. Podczas wykładu dowiesz się o zastosowaniu DLT w finansach tradycyjnych a także o rozwijającym się rynku finansów alternatywnych zwanych zdecentralizowanymi (DeFi). Omówione zostaną także możliwości zastosowań DLT w opiece zdrowotnej, polityce i administracji, nieruchomościach, branży artystycznej, prawniczej, energetyce, itp. Omówione zostaną zarówno zalety jak i wady tej technologii. |
||
10:00 - 10:45 L135 |
Metodologia badań marketingowych - warsztaty | dr inż. Zbigniew Zontek; Studenckie Koło Naukowe Młody Menedżer Przedmiotem zajęć będzie zaprezentowanie motodologii badań marketingowych na przykładzie badania dóbr konsumenckich. Eksperyment będzie poprzedzony krótką prezentacją na temat metodologii prowadzenia badań marketingowych w przedsiębiorstwie. |
||
11:00 - 11:45 L229A |
Knowledge or skills? What is more important on the job market? | dr Elwira Lewandowska UNESCO defines Transversal Skills as those which are not specific to a particular job, discipline or scientific field, but are sUNESCO defines Transversal Skills as those that are not directly related to concrete work, task to be performed, academic discipline or field of knowledge, but are still necessary for us to strive in various areas of our lives. As part of the workshop, participants will become acquainted with the topic related to transversal skills, their recognition and implementation. However, the main aim of the workshop is to answer the following question together: What is more important on the job market – knowledge or skills? till necessary to strive in various areas of our lives. That is one of the reasons why such skills are now percived as crucial on the job market. During the workshops, the participants wil have a chance to decide wherther is it true that WARSZTATY DLA UCZESTNIKÓW Z POZIOMEM JĘZYKA ANGIELSKIEGO MIN. B1 |
||
12:00 - 12:45 L135 |
Język i kultura Portugalii | dr Lidia Romaniszyn-Ziomek Warszataty mają na celu przybliżenie uczestnikom kultury Portugalii oraz zaznajomienie z podstawowymi zwrotami w języku portugalskim. |
Ścieżka 11
|
|||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | |
9:00 - 9:45 L320A |
Krótki trening twórczości i kreatywności - twórczość cieszy! | dr Aneta Bąk-Szołucha Kreatywność to jedna z pożądanych cech na współczesnym rynku pracy i nie tylko. Giętkość umysłu, twórcze myślenie to bezcenne zalety. Stąd tak ważne jest, by nauczyć się i pozbyć starych nawyków, schematów myślenia i działania, a zastąpić je innymi - kreatywnymi, efektywnymi metodami. Obok krótkiego wprowadzenia - do teorii kreatywności - zapraszam na trening kreatywności w praktyce czyli zestaw ćwiczeń startowych i wyspecjalizowanych. Zaproponowany warsztat pokaże jak rozwijać rożne obszary zdolności i umiejętności w kontekście twórczego zachowania. |
|
10:00 - 10:45 L229A |
Fabryka bez papierów - tylko idea czy już praktyka ? | dr hab. inż. Janusz Mleczko, prof. ATH Wykład interaktywny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz współczesnego oprogramowania do wspomagania procesem zarzadzania wydziałem produkcyjnym. Prowadzący przedstawi współczesne rozwiązania wspomagania procesów produkcyjnych, od założeń teoretycznych do praktyki firm produkcyjnych z wykorzystaniem oprogramowania klasy ERP i MES. Zostaną omówione zmiany w procesach biznesowych od etapu tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej, nadzorowania procesu jej powstawania, poprzez wytwarzanie z wykorzystaniem elektronicznej formy dokumentacji w ramach koncepcji Przemysłu 4.0. Zaprezentowane zostaną formy prezentacji dokumentacji elektronicznej (konstrukcyjnej i procesu wytwarzania) na warsztacie produkcyjnym oraz elektroniczny transfer zadań do realizacji procesów. Ograniczenia i szanse w procesach wewnętrznych i zewnętrznych firm stanowić będą sedno prezentowanego zagadnienia. Procesy biznesowe w obszarze logistyki i sprzedaży stanowić będą uzupełnienie poruszanej tematyki. Przedstawione zostaną również zagadnienia wdrażania KSEF (Krajowego systemu elektronicznych faktur – obowiązkowy od 2024) i EDI (Electronic Data Interchange) oraz ich wpływu na prowadzenie procesów biznesowych XXI w. Wykład poparty będzie licznymi przykładami praktyki produkcyjnej prowadzącego. Jako przykłady zostaną przedstawione funkcjonalności portali wydziałowych, pracowniczych, sprzedażowych umożliwiające implementacje idei fabryki bez papierów w praktyce. Na zakończenie planowana jest dyskusja o możliwościach i ograniczeniach cyfryzacji procesów w przyszłości. |
|
11:00 - 11:45 L232 |
Polimerowe kompozyty warstwowe | dr inż. Jerzy Marszałek Prezentacja multimedialna połączona z wystawą (rekwizyty). Wszystko, czym posługujemy się na co dzień, zbudowane jest z jakiegoś materiału. W naszym otoczeniu z łatwością możemy wskazać przedmioty i konstrukcje wykonane z betonu, metalu, tworzywa sztucznego i drewna. Okazuje się, że istnieją inne, bardzo ważne materiały konstrukcyjne, których zwykle nie dostrzegamy. Są nimi wytrzymałe i lekkie polimerowe kompozyty warstwowe. Z kompozytów budowane są samoloty, helikoptery, łodzie, jachty, samochody sportowe, a nawet nowoczesne autobusy i pociągi. Dlaczego kompozyty polimerowe są lekkie i wytrzymałe? Czym właściwie są materiały kompozytowe? W czasie wykładu odpowiemy na każde pytanie. Dodatkowo na wykładzie będzie można zobaczyć przykładowe lotnicze i samochodowe elementy wykonane z kompozytów oraz doświadczalne sposoby badania ich wytrzymałości. |
|
12:00 - 12:45 L334 |
Co nas ostatecznie obchodzi? | dr Marcin Korzewski Socjologiczne refleksje na temat stanu współczesnej religii i religijności |
Ścieżka 12 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 Moduł lab. A sala nr 09 |
Modelowanie 3D elementów karoserii samochodów osobowych nowych generacji | dr. hab. inż. Ireneusz Wróbel, prof. ATH; dr inż. Piotr Danielczyk Warsztaty związane z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w projektowaniu maszyn. Zaprezentowane zostaną gogle VR w połączeniu z komputerowymi systemami do projektowania trójwymiarowego CAD i symulacji MES. Każdy uczestnik będzie mógł założyć gogle i sprawdzić jak techniki wirtualnej rzeczywistości pomagają w pracy inżyniera. Grupa docelowa uczniowie - szkół średnich. Maksymalna liczebność grupy – 9 osób. |
||
10:00 - 10:45 L232 |
Polimerowe kompozyty warstwowe | dr inż. Jerzy Marszałek Prezentacja multimedialna połączona z wystawą (rekwizyty). Wszystko, czym posługujemy się na co dzień, zbudowane jest z jakiegoś materiału. W naszym otoczeniu z łatwością możemy wskazać przedmioty i konstrukcje wykonane z betonu, metalu, tworzywa sztucznego i drewna. Okazuje się, że istnieją inne, bardzo ważne materiały konstrukcyjne, których zwykle nie dostrzegamy. Są nimi wytrzymałe i lekkie polimerowe kompozyty warstwowe. Z kompozytów budowane są samoloty, helikoptery, łodzie, jachty, samochody sportowe, a nawet nowoczesne autobusy i pociągi. Dlaczego kompozyty polimerowe są lekkie i wytrzymałe? Czym właściwie są materiały kompozytowe? W czasie wykładu odpowiemy na każde pytanie. Dodatkowo na wykładzie będzie można zobaczyć przykładowe lotnicze i samochodowe elementy wykonane z kompozytów oraz doświadczalne sposoby badania ich wytrzymałości. |
||
11:00 - 11:45 L135 |
Metodologia badań marketingowych - warsztaty | dr inż. Zbigniew Zontek; Studenckie Koło Naukowe Młody Menedżer Przedmiotem zajęć będzie zaprezentowanie motodologii badań marketingowych na przykładzie badania dóbr konsumenckich. Eksperyment będzie poprzedzony krótką prezentacją na temat metodologii prowadzenia badań marketingowych w przedsiębiorstwie. |
||
12:00 - 12:45 L331 |
Ocena wybranych testów sprawności psychomotorycznej i procesów poznawczych w otaczającym świecie |
dr hab. inż. Robert Drobina, prof. ATH; inż. Beata Walas; mgr inż. Damian Kolny; mgr inż. Ewa Kaczmar-Kolny Procesy poznawcze to sekwencja zmian, zachodzących w przebiegu aktywności motoryczno-intelektualnej człowieka, powstałych w psychice w wyniku oddziaływania bodźców na zmysły i mózg. Procesy psychiczne determinują poznawanie rzeczywistości i regulują stosunek człowieka do otoczenia. Ludzkie oko to bardzo wrażliwy, lecz niedoskonały organ, który można oszukać poddając go iluzjom optycznym. Złudzenia optyczne wywołane mogą być poprzez uleganie iluzji deformujących kształt, wielkość lub długość obserwowanych obiektów. Iluzje optyczne mogą być także spowodowane fizjologią naszego układu wzrokowego. Złudzeniom poddane mogą również zostać odbierane przez nasz wzrok barwy i jasności. Innym rodzajem złudzeń optycznych są figury, które mogą zostać zdefiniowane na wiele sposobów.Będzie mozliwość przebadania własnej sprawności psychomotorycznej np. przy wykorzystaniu aparatu Piórkowskiego. Informacje zostaną rozszerzone w odniesieniu do technologii VR. |
Ścieżka 13 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00 - 9:45 L131 |
Narkotyki bez tabu - wykład /prelekcja |
Emilia Grabowska, Patryk Woźniak (Interdyscyplinarne Koło Naukowe "Little Psychologist") Kto ani razu nie słyszał o zakazanych owocach , które kuszą bo mogą przynieść przyjemność i zapomnienie o dotychczasowych problemach? Kto ani razu nie spotkał się z narkotykami? Chyba nie ma takiej osoby w dzisiejszym świecie bo albo ktoś z naszych bliskich spróbował albo słyszeliśmy opowieści przekazywane z ust do ust lub sami doświadczyliśmy tego chwilowego stanu zmiany świadomości... Chcemy zagłębić się w ten temat i uświadomić w jakim momencie narkotyki mogą stać się nieodwracalnym problemem i jak sobie z nim radzić, chcemy zmierzyć się z mitami i kazaniami antynarkotykowymi, które są nam wpajane od dziecka i pokazać na ile przynoszą one pozytywne efekty. |
Ścieżka 14 / ZAREZERWOWANE
|
||||
Godz./ sala | Tytuł | Prezentujący / opis | ||
9:00-9:40 L233A |
Sztuczna inteligencja a naturalna inteligencja |
dr Jarosław Jabłonka |
||
9:45-10:25 L331 |
Ocena wybranych testów sprawności psychomotorycznej i procesów poznawczych w otaczającym świecie. | dr hab. inż. Robert Drobina prof. ATH; inż. Beata Walas; mgr inż. Damian Kolny; mgr inż. Ewa Kaczmar-Kolny Procesy poznawcze to sekwencja zmian, zachodzących w przebiegu aktywności motoryczno-intelektualnej człowieka, powstałych w psychice w wyniku oddziaływania bodźców na zmysły i mózg. Procesy psychiczne determinują poznawanie rzeczywistości i regulują stosunek człowieka do otoczenia.Ludzkie oko to bardzo wrażliwy, lecz niedoskonały organ, który można oszukać poddając go iluzjom optycznym. Złudzenia optyczne wywołane mogą być poprzez uleganie iluzji deformujących kształt, wielkość lub długość obserwowanych obiektów. Iluzje optyczne mogą być także spowodowane fizjologią naszego układu wzrokowego. Złudzeniom poddane mogą również zostać odbierane przez nasz wzrok barwy i jasności. Innym rodzajem złudzeń optycznych są figury, które mogą zostać zdefiniowane na wiele sposobów.Będzie mozliwość przebadania własnej sprawności psychomotorycznej np. przy wykorzystaniu aparatu Piórkowskiego. Informacje zostaną rozszerzone w odniesieniu do technologii VR. |
||
10:30-11:10 A104 |
Laboratorium gier komputerowych | dr Marcin Bernaś |
_______________
W przypadku problemów z rejestracją, pojawiających się wątpliwości i pytań prosimy o kontakt:
Dział Marketingu ATH
tel. +48 33 827 92 74
festiwal@ubb.edu.pl
lub
dr Agnieszka Palion-Musiał
Koordynatorka Akademii Młodych Talentów
apalion@ubb.edu.pl
©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.
Festiwal realizowany przez Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej
DO FINANSOWANO ZE ŚRODKÓW W BUDŻETU PAŃSTWA
program „Społeczna odpowiedzialność nauki” Popularyzacja Nauki i Promocja Sportu „XXIII Beskidzki Festiwal Nauki i Sztuki”